Tips bij depressie

Home / Blog / Tips bij depressie
Tips bij depressie

Het leek wel of er geen einde kwam aan de donkere dagen. Voor veel van ons mag het einde van de winter wel opschieten al heeft Punxatawny Phil nog wel voorspeld dat er nog zes weken winter volgen. Hopelijk geldt dat alleen voor Noord-Amerika en zullen hier de eerste tekenen van de lente sneller te zien zijn.

Nu zijn er gelukkig weer wat mooiere dagen met meer zon, al is het nog koud. Als je toch wel last begon te krijgen van de donkere dagen, probeer nu dan even wat zonlicht op je gezicht te krijgen, even wat frisse lucht op te snuiven in de buitenlucht en zo de dip een klein trapje onder het achterste te geven.

Niets beter dan helder daglicht en zonlicht bij een dip. Ook als je niet zo gevoelig lijkt voor de seizoenen maar je toch wat lastiger uit bed en in aktie komt. Maar dat is niet de enige tip. Er zijn nog meer dingen die je heel makkelijk kunt doen om een depressie of buiten de deur te houden, of weer de deur uit te krijgen.

Voeding en depressie:

Onze hele hormoon huishouding hangt af van onze voeding. Als je je vaker down, wisselend gestemd of zelfs instabiel voelt, kan het helpen om je voedingspatroon iets bij te stellen of, zeker in de winter wat extra supplementen te nemen. Zorg dat je van alle vitaminen en mineralen wat meer binnen krijgt maar vooral vitamine B12 en D worden in verband gebracht met depressies en stemmingswisselingen.

Ook wil je meer omega 3 vetzuren, magnesium en ijzer in je dieet. Deze stoffen hebben allemaal een grote rol in je gevoel ‘in balans’ te zijn. Als je deze stoffen niet tot je neemt, heb je ook de reserves niet om deze aan te vullen als je ze opgebruikt. Meer noten, vis en vlees zijn in de winter dus wel aan te raden.

Ritme en depressie:

Bij tijds naar bed en bij tijds weer op en probeer op de dag in plaats van slapen of rusten, naar buiten te gaan. Licht in de ogen, liefst zo vroeg mogelijk. Je kunt ook met licht therapie veel doen om te zorgen dat de melatonine huishouding goed op gang komt.

Elke dag om dezelfde tijd, vlak na het wakker worden 10 minuten achter de lamp voor 5 dagen achter elkaar en je depressie smelt als sneeuw voor de zon. Door elke dag om dezelfde tijd wakker te worden en te slapen went je lichaam en ontwikkelt het ritme. Dit ritme geeft veel houvast en incasseringsvermogen als het even drukker en heftiger is.

Ook is het inbouwen van rust in de dag een noodzakelijk iets om weer even tot ons zelf te komen. Probeer elke dag een aantal momenten in te bouwen zonder prikkels, telefoon of ander contact. Zoek op vrije dagen de natuur en elkaar op, zonder teveel verplichtingen waar dat mogelijk is.

 

Sociale contacten en depressie:

Mensen zijn zoogdieren en de meeste zoogdieren zijn sociale wezens. Zoogdieren hebben een aan hen unieke stof die oxytocine heet. Deze tot voor kort onbekende stof lijkt verantwoordelijk voor ons gevoel van vertrouwen en nabijheid. Ook voor ons gevoel te moeten zorgen voor iets. Deze vluchtige en zeer kort werkende stof wordt vrijgemaakt wanneer wij iemand vertrouwen of wanneer iemand ons vertrouwt. Het meest als we bij mensen zijn waarvan we houden. Ook wordt het veel vrijgemaakt door intimiteit zoals een knuffel of omhelzing. Deze stof helpt stresshormonen te verlagen en dragelijk te houden. Om deze reden hebben mensen met minder sociale contacten, sneller depressies.

Zelfbeeld en depressie:

Omdat een depressie invloed heeft op veel leefgebieden, kan het plots op meer fronten slechter gaan. Om dan nog ruimte te maken voor de schoonmaak, de administratie en iedereen om je heen, lukt vaak niet. Zorg voor wat hulp, zodat het niet verder oploopt. Verdeel schijnbaar onoverkomelijke taken in kleine stukjes en vraag ook hierbij hulp.

Als het je lukt om toch wat van deze deeltaken te doen is dat goed voor je eigenwaarde en zelfbeeld. Als je dit combineert met bovenstaande tips en jezelf even verwent (lekker badderen, goed eten, zonnebankje, iets nieuws om aan te doen, even de natuur in of een andere beloning) voel je je heel snel stukken beter omdat je op elk front aan het werk bent.

Twijfel je of je een depressie hebt? Wil je weten of jij in een risicogroep zit voor een depressie? Wil je uitgebreidere informatie over wat je kunt doen aan een depressie? Wil je kijken of hulp voor jou nodig is? Wil je meer tips en informatie over depressie? Kijk op deze pagina over depressie en coaching in het Westland.

Ook heel handig om snel weer in balans te komen, een ademhalingsoefening die piekeren stopt en overzicht teruggeeft:

× Wil je liever contact via Whatsapp?